Boeing által gyártott kommunikációs műhold váratlan szétesése az űrben
Az Intelsat 33e kommunikációs műhold váratlanul darabokra hullott a geostacionárius pályán, újabb csapást mérve a Boeing űripari hírnevére. Az eset ismét reflektorfénybe helyezi a vállalat minőségbiztosítási problémáit.
A műhold váratlan megsemmisülése
Az Intelsat szombaton jelentette be, hogy a 33e műholdja egy „rendellenesség” miatt leállt, majd hétfőn megerősítették annak „teljes elvesztését”. A vállalat közleménye szerint:
„Együttműködünk a műhold gyártójával, a Boeinggel és kormányzati ügynökségekkel az adatok és megfigyelések elemzése érdekében.”
Az Intelsat egy bizottságot hozott létre a „rendellenesség okának átfogó elemzésére”. A műhold szétesése különösen rossz időzítésű a Boeing számára, tekintettel a vállalat korábbi problémáira, mint például a Starliner küldetés nehézségei és a 737 Max repülőgép-balesetekkel kapcsolatos büntetőjogi vádak.
Az Űrerő megerősítése és a törmelékek nyomon követése
Az Egyesült Államok Űrereje (U.S. Space Force) is megerősítette az incidenst:
„Az U.S. Space Forces-Space (S4S) megerősítette az Intelsat 33E (#41748, 2016-053B) szétesését a geostacionárius pályán 2024. október 19-én, körülbelül 0430 UTC-kor. Jelenleg körülbelül 20 kapcsolódó darabot követünk nyomon – az elemzés folyamatban van. Az S4S nem észlelt azonnali veszélyt, és továbbra is rutinszerű összekapcsolódási értékeléseket végez az űrtartomány biztonságának és fenntarthatóságának támogatása érdekében.”
A törmelékek pontos száma egyelőre bizonytalan. Az ExoAnalytic Solutions műholdkövető cég jelentése szerint 57 törmelékdarabot figyelnek meg.
Az Intelsat 33e rövid, de problémás története
Az Intelsat 33e-t 2016-ban bocsátották fel Európa, Ázsia és Afrika kommunikációs lefedettségének biztosítására. A műhold már a kezdetektől fogva problémákkal küzdött:
- Röviddel a felbocsátás után meghajtási problémát tapasztaltak, ami késleltette a pályára állást.
- 2017-ben egy újabb meghajtási probléma 3,5 évvel csökkentette a várható 15 éves élettartamot.
Érdemes megjegyezni, hogy ez nem az első eset, amikor egy Boeing által gyártott Intelsat műhold idő előtt megsemmisül. 2019-ben az Intelsat 29e-t mindössze három év után nyilvánították „teljes veszteségnek”.
Összegzés
A Boeing űripari divíziójának ez az újabb kudarca komoly kérdéseket vet fel a vállalat minőségbiztosítási rendszerével és űrtechnológiai megbízhatóságával kapcsolatban. Az eset nemcsak a Boeing hírnevét érinti, de jelentős pénzügyi és stratégiai következményekkel járhat az Intelsat számára is. Az űrszemét növekedése pedig további aggályokat vet fel az űrkutatás jövőjét illetően.