back to top

Boeing műholdja darabokra hullott az űrben

Boeing által gyártott kommunikációs műhold váratlan szétesése az űrben

Az Intelsat 33e kommunikációs műhold váratlanul darabokra hullott a geostacionárius pályán, újabb csapást mérve a Boeing űripari hírnevére. Az eset ismét reflektorfénybe helyezi a vállalat minőségbiztosítási problémáit.

A műhold váratlan megsemmisülése

Az Intelsat szombaton jelentette be, hogy a 33e műholdja egy „rendellenesség” miatt leállt, majd hétfőn megerősítették annak „teljes elvesztését”. A vállalat közleménye szerint:

„Együttműködünk a műhold gyártójával, a Boeinggel és kormányzati ügynökségekkel az adatok és megfigyelések elemzése érdekében.”

Az Intelsat egy bizottságot hozott létre a „rendellenesség okának átfogó elemzésére”. A műhold szétesése különösen rossz időzítésű a Boeing számára, tekintettel a vállalat korábbi problémáira, mint például a Starliner küldetés nehézségei és a 737 Max repülőgép-balesetekkel kapcsolatos büntetőjogi vádak.

Az Űrerő megerősítése és a törmelékek nyomon követése

Az Egyesült Államok Űrereje (U.S. Space Force) is megerősítette az incidenst:

„Az U.S. Space Forces-Space (S4S) megerősítette az Intelsat 33E (#41748, 2016-053B) szétesését a geostacionárius pályán 2024. október 19-én, körülbelül 0430 UTC-kor. Jelenleg körülbelül 20 kapcsolódó darabot követünk nyomon – az elemzés folyamatban van. Az S4S nem észlelt azonnali veszélyt, és továbbra is rutinszerű összekapcsolódási értékeléseket végez az űrtartomány biztonságának és fenntarthatóságának támogatása érdekében.”

A törmelékek pontos száma egyelőre bizonytalan. Az ExoAnalytic Solutions műholdkövető cég jelentése szerint 57 törmelékdarabot figyelnek meg.

Az Intelsat 33e rövid, de problémás története

Az Intelsat 33e-t 2016-ban bocsátották fel Európa, Ázsia és Afrika kommunikációs lefedettségének biztosítására. A műhold már a kezdetektől fogva problémákkal küzdött:

  • Röviddel a felbocsátás után meghajtási problémát tapasztaltak, ami késleltette a pályára állást.
  • 2017-ben egy újabb meghajtási probléma 3,5 évvel csökkentette a várható 15 éves élettartamot.

Érdemes megjegyezni, hogy ez nem az első eset, amikor egy Boeing által gyártott Intelsat műhold idő előtt megsemmisül. 2019-ben az Intelsat 29e-t mindössze három év után nyilvánították „teljes veszteségnek”.

Összegzés

A Boeing űripari divíziójának ez az újabb kudarca komoly kérdéseket vet fel a vállalat minőségbiztosítási rendszerével és űrtechnológiai megbízhatóságával kapcsolatban. Az eset nemcsak a Boeing hírnevét érinti, de jelentős pénzügyi és stratégiai következményekkel járhat az Intelsat számára is. Az űrszemét növekedése pedig további aggályokat vet fel az űrkutatás jövőjét illetően.

Exit mobile version