DoorDash kártérítést fizet a New York-i futároknak a borravalók visszatartása miatt
A DoorDash ételkiszállító cég kénytelen kártérítést fizetni, miután kiderült, hogy akár 63 000 New York-i futártól is visszatartotta a borravalókat.
A New York-i főügyész hivatalával kötött egyezség értelmében a DoorDash 16,8 millió dollárt fizet azoknak a futároknak, akiket érintett a cég vitatott ‘garantált fizetés’ modellje. Ez a rendszer a vásárlói borravalókkal egészítette ki a futárok alapbérét.
Az ügy részletei
Letitia James főügyész hétfőn jelentette be az egyezséget, amely szerint a DoorDash kénytelen kártérítést fizetni azoknak a dolgozóknak, akiket érintett ez a gyakorlat. A garantált fizetési modell lényege az volt, hogy a cég a vásárlói borravalókkal egészítette ki a futárok alapbérét, ahelyett, hogy ezeket plusz jövedelemként fizette volna ki.
Ez a gyakorlat nemcsak etikátlan volt, de törvénytelen is New York államban, ahol a munkáltatók nem használhatják fel a borravalókat a munkavállalók alapbérének kiegészítésére.
A kártérítés és következmények
A 16,8 millió dolláros kártérítési összeg szétosztásra kerül az érintett futárok között. Ez az eset rávilágít a gig economy-ban dolgozók jogainak és javadalmazásának fontosságára, valamint a tech cégek elszámoltathatóságának szükségességére.
Az ügy azt is mutatja, hogy a hatóságok egyre komolyabban veszik az ilyen jellegű munkajogi kérdéseket, és készek fellépni a munkavállalók érdekeinek védelmében.
Összefoglalás
A DoorDash esete fontos precedenst teremt a gig economy szabályozásában. A cégeknek át kell gondolniuk fizetési modelljeiket, hogy azok megfeleljenek a törvényi előírásoknak és etikai normáknak. A munkavállalók számára ez az ügy reményt adhat arra, hogy jogaik és érdekeik védelmet élveznek a gyorsan változó digitális gazdaságban is.