back to top

EU bírságolja az Apple-t és a Meta-t DMA-szabálysértésért

Az EU első DMA-bírságai az Apple és Meta tech óriásokat sújtják

Az Európai Unió Digitális Piacok Törvénye (DMA) alapján először szabtak ki büntetést technológiai vállalatokra. Az Apple és a Meta kapták az első bírságokat a szabályok megsértése miatt.

Az Európai Bizottság ma jelentette be, hogy az Apple-t 500 millió eurós (körülbelül 570 millió dolláros) bírsággal sújtották, miután megállapították, hogy az App Store ‘anti-steering’ gyakorlata nem felelt meg a DMA trösztellenes szabályainak. A Meta 200 millió eurós (körülbelül 230 millió dolláros) büntetést kapott hasonló vádak alapján, a Facebook és az Instagram ‘fizess vagy egyezz bele’ hirdetési modellje miatt.

Az Apple büntetése az App Store gyakorlata miatt

Az Apple-re kirótt bírság az App Store azon gyakorlatára vonatkozik, amely korlátozza a fejlesztőket abban, hogy a felhasználókat az alkalmazáson kívüli vásárlási lehetőségekre irányítsák. Ez a gyakorlat a DMA szerint korlátozza a versenyt és a fogyasztók választási lehetőségeit.

A Meta büntetése a hirdetési modell miatt

A Meta esetében a bírság a Facebook és az Instagram hirdetési modelljére vonatkozik, amely a felhasználókat arra kényszeríti, hogy vagy fizessenek a hirdetésmentes verzióért, vagy beleegyezzenek személyes adataik felhasználásába célzott hirdetések céljából. Az EU szerint ez a gyakorlat nem felel meg a DMA adatvédelmi és fogyasztóvédelmi előírásainak.

A DMA hatása a tech óriásokra

A Digitális Piacok Törvénye az EU azon törekvésének része, hogy szabályozza a nagy technológiai vállalatok piaci erejét és biztosítsa a tisztességes versenyt a digitális piacon. Ez az első alkalom, hogy bírságot szabtak ki a törvény alapján, ami jelzi az EU elkötelezettségét a szabályok betartatása mellett.

Az EU határozott lépése egyértelmű üzenet a tech óriásoknak: a szabályok betartása nem opcionális, hanem kötelező.

A bírságok mellett az érintett vállalatoknak várhatóan változtatniuk kell üzleti gyakorlatukon, hogy megfeleljenek a DMA előírásainak. Ez jelentős hatással lehet működésükre és bevételeikre az európai piacon.

Összefoglalás

Az Apple és a Meta elleni első DMA-bírságok fontos mérföldkövet jelentenek az EU digitális piacszabályozásában. A döntések várhatóan precedenst teremtenek és hatással lesznek más nagy technológiai vállalatok működésére is az európai piacon. A jövőben további vizsgálatok és esetleges bírságok várhatók, ahogy az EU folytatja a digitális piac szabályozását és a fogyasztók védelmét.

Exit mobile version