GM leállítja a Cruise robotaxi szolgáltatást és az önvezető technológiákra fókuszál
A General Motors bejelentette, hogy leállítja a Cruise robotaxi szolgáltatás finanszírozását, és erőforrásait inkább a személyes használatú járművekbe szánt önvezető technológiák fejlesztésére összpontosítja.
A GM úgy döntött, hogy a Cruise alkalmazottait beolvasztja a vállalat belső csapataiba, amelyek fejlett vezetéstámogató rendszereken, mint például a Super Cruise, valamint személyes használatra szánt önvezető járművek fejlesztésén dolgoznak.
Költséges projekt, bizonytalan megtérülés
A projekt végül túl drágának bizonyult a GM számára ahhoz, hogy igazolja a hatalmas összegű befektetéseket. Az autógyártó egyre nehezebben tudta meggyőzni részvényeseit arról, hogy a veszteséges működés végül megtérül. A robotaxi leányvállalat 2023-ban döbbenetes 3,48 milliárd dolláros veszteséget termelt.
„Tekintettel a robotaxi üzletág felfuttatásához szükséges jelentős időre és költségekre egy egyre versenyképesebb piacon, az erők egyesítése hatékonyabb lenne, és ezért összhangban áll tőkeallokációs prioritásainkkal” – nyilatkozta Mary Barra, a GM vezérigazgatója.
Lehetséges elbocsátások és átszervezés
Valószínű, hogy a GM lépése elbocsátásokhoz vezet a Cruise-nál, bár egyelőre nem jelentettek be konkrétumokat. Az viszont biztos, hogy a Cruise arizonai és texasi tesztelései szünetelni fognak, amíg a vállalat dönt a következő lépésekről. A GM-nek vissza kell vásárolnia a Cruise fennmaradó részvényeit (jelenleg a részvények 90%-át birtokolja), majd a Cruise igazgatósága határozza meg a következő lépéseket, amelyek magukban foglalhatják az átszervezést, elbocsátásokat vagy akár a teljes leállást.
Az önvezető járművek iparágának kihívásai
A Cruise robotaxi szolgáltatás leállítása az önvezető járművek iparágának turbulens időszakában történik. Míg a Tesla 2025-re tervezi saját robotaxi szolgáltatásának elindítását, az Alphabet Waymo pedig új piacokat keres, más vállalkozások elbuktak. A legjelentősebb ezek közül az Argo AI volt, amely 2022-ben szűnt meg, miután a Ford és a Volkswagen megvonta a finanszírozást.
GM új fókusza: személyes használatú önvezető járművek
A GM döntése, hogy felhagy a robotaxi üzletággal, évek profitabilitást nélkülöző befektetései után következett be. Mary Barra elmondta, hogy a vállalat körülbelül 10 milliárd dollárt fektetett a Cruise-ba 2016-os felvásárlása óta. A jövőben a GM a személyes használatú önvezető járművek fejlesztésére koncentrál, ami jobban illeszkedik az alaptevékenységéhez.
A GM a fennmaradó részvények felvásárlása után évi 1 milliárd dolláros költségmegtakarítást vár – közölte Paul Jacobson, a GM pénzügyi igazgatója.
Összességében ez a lépés jelzi a GM stratégiaváltását az önvezető technológiák terén, a robotaxi szolgáltatásokról a személyes használatú járművekbe integrált megoldások felé fordulva.