GM leállítja a Cruise robotaxi projektet és új irányba fordul
A General Motors 8 év és 10 milliárd dollár befektetés után úgy döntött, hogy leállítja nagyszabású robotaxi kísérletét, és inkább a magántulajdonú önvezető autókra összpontosít.
Mary Barra, a GM vezérigazgatója meglepő bejelentést tett kedden este, amelyben kifejtette, hogy a megosztott autonóm mobilitási szolgáltatás valójában soha nem tartozott a vállalat „alaptevékenységéhez”. Túl drága volt és túl sok szabályozási akadályt kellett volna leküzdenie ahhoz, hogy életképes bevételi forrássá váljon. Ehelyett a GM a „magántulajdonú” önvezető autók felé fordul – mert végül is ez az, amit az emberek igazán akarnak.
„Az ügyfelek szeretnek vezetni. És vannak olyan idők, amikor nem szeretnek vezetni.” – mondta Barra a befektetőknek tartott konferencián.
Zűrzavar a színfalak mögött
Bár jelentős technológiai előrelépés történt, a Cruise túl agresszívan haladt előre, és ez megbosszulta magát. A vállalat 5 millió mérföldnyi valós tesztelést tudhatott maga mögött, de az kínos incidensek kezdtek felhalmozódni. Önvezető járműveik akadályozták a forgalmat vagy balesetet okoztak mentőautókkal San Franciscóban.
A színfalak mögött a Cruise is zűrzavarban volt. A vállalat első vezérigazgatóját, Dan Ammannt kirúgták, miután összetűzésbe került Barrával a cég jövőbeli irányát illetően. Közben a Cruise továbbra is hatalmas veszteségeket halmozott fel – csak 2023-ban döbbenetes 3,48 milliárd dollárt veszített.
Mi lesz ezután?
A Cruise kiesésével a Waymo maradt az egyetlen jelentős szereplő, amely bizonyítani próbálja, hogy a robotaxik működőképesek a való világban. Eközben a GM egy új kockázatos kísérletbe kezd: a magántulajdonú autonóm járművek fejlesztésébe.
A GM úgy véli, hogy az emberek saját önvezető autót szeretnének – a saját feltételeik szerint. Barra szerint „az ügyfél igénye egy magántulajdonú járműben nagyon különböző”, de sok közös vonás van a Cruise technológiájával.
A vezetéstámogató technológiák, különösen az úgynevezett 3-as szintű rendszerek azonban saját kockázatokat hordoznak. Tanulmányok kimutatták, hogy a részben automatizált rendszer és az emberi vezető közötti átadás-átvétel különösen veszélyes lehet.
A biztonsági vonatkozások és a felelősségi kérdések hatalmasak. Lehet, hogy a GM végül úgy dönt, hogy a robotaxik mégsem olyan rossz fogadás.