Google kényszereladás előtt: Chrome és keresési adatok veszélyben

Google kényszereladás előtt: Chrome és keresési adatok veszélyben

A Google keresési monopóliumának megtörése: Chrome eladás és adatmegosztás

Az amerikai igazságügyi minisztérium drasztikus lépéseket javasol a Google keresési monopóliumának megtörésére, beleértve a Chrome böngésző eladását és a keresési adatok megosztását a versenytársakkal.

Jövőre egy bíróság arra kötelezheti a Google-t, hogy adja el a Chrome böngészőt vagy ossza meg keresési adatait. Ezek és más intézkedések szerepelnek az igazságügyi minisztérium múlt heti javaslatában, amely a Google keresési monopóliumának megtörését célozza.

A minisztérium javaslatai betekintést nyújtanak abba, hogy mit akar valójában elérni a kormány a Google-lal szemben. Bár a keresetet 2020-ban nyújtották be, a per első szakasza csak arra összpontosított, hogy a Google felelős-e a kormány által állított trösztellenes jogsértésekért. Miután Amit Mehta bíró idén nyáron úgy döntött, hogy a Google illegális monopóliumot tart fenn az általános keresési szolgáltatások és a keresési szöveges hirdetések piacán, a kormány végre felvázolta tervét a verseny helyreállítására.

A Chrome eladása

Az igazságügyi minisztérium szerint a Google-t arra kellene kényszeríteni, hogy adja el a Chrome-ot, mivel az a legnagyobb piaci részesedéssel rendelkező böngészőként kritikus hozzáférési pontot jelent a kereséshez. Alapértelmezetten telepítve van az Android telefonokon, és az amerikai böngészőpiac mintegy 60%-át uralja.

A cél az, hogy megakadályozzák, hogy a Google birtokoljon egy kulcsfontosságú kapuőr platformot, amelyet felhasználhat arra, hogy a felhasználókat a saját keresőmotorjához terelje, és eltántorítsa őket másoktól. A gyakorlatban a javaslat sok kérdést vet fel azzal kapcsolatban, hogyan befolyásolná az eladás a webet.

„Amikor arra gondolunk, hogy miért olyan hatékonyak a Google-on megjelenő hirdetések, a Chrome nagy szerepet játszik ebben.”

A Chrome eladása nem feltétlenül jelenti azt, hogy a felhasználók nem fognak a google.com-ra menni, amelynek neve évtizedek óta szinonimája a „keresőmotornak”. „Szerintem a Google Keresés továbbra is a leglátogatottabb oldal lesz” – mondja Singh. „De ez csak a hirdetési üzletág. Amikor arra gondolunk, hogy miért olyan hatékonyak a Google-on megjelenő hirdetések, a Chrome nagy szerepet játszik ebben.”

Az önpreferencia elkerülése

A Chrome eladása egy nagyobb projekt része: megakadályozni, hogy a Google az összes eszközét és platformját felhasználja egymás tisztességtelen előnyben részesítésére. A kormány szerint különösen azt kellene megtiltani a Google-nak, hogy előnyben részesítse keresőmotorját más szolgáltatásokon – ez azt jelenti, hogy el kell kerülni olyan dolgokat, mint a Google Keresés kötelezővé tétele Androidon vagy a konkurens termékek minőségének rontása.

Értékes adatok eladása

Bár a Chrome eladására vonatkozó követelés lehet a minisztérium legszembetűnőbb javaslata, egy másik szakasz még nagyobb jelentőségű lehet. A kormány azt akarja, hogy a Google szindikálja azokat az adatokat, amelyekre a keresőmotorja épül – megszakítva egy önmagát erősítő ciklust, amely segíti a Google-t vezető pozíciójának megtartásában.

A minisztérium szerint ahogy a Google felvásárolta a keresőmotorokhoz való hozzáférési pontokat, a hatalmas keresési lekérdezés-mennyisége további előnyt biztosított számára. Több információval rendelkezik, mint bármelyik versenytársa arról, hogy mely keresési eredményeket találják hasznosnak az emberek, és a kormány érvelése szerint ez lehetetlenné teszi, hogy bárki utolérje.

Viszlát kizárólagos keresési megállapodások

Talán a legegyértelműbb kérés a Google kizárólagos szerződéseinek betiltása a keresési termékeinek preferált elhelyezésére böngészőkben és telefonokon. A Google-nak megtiltanák, hogy bevételmegosztási megállapodásokat kössön keresési termékének terjesztésére, vagy bármilyen értéket ajánljon az Apple-nek, az Android-telefongyártóknak vagy böngészőcégeknek bármilyen alapértelmezett előtelepítésért vagy preferált elhelyezésért.

Nagyobb átláthatóság a hirdetőknek

Mehta bíró azt is megállapította, hogy a Google illegális monopóliumot tart fenn a keresési szöveges hirdetések piacán, a hirdetésekért ésszerűtlenül magas árat számolva fel, miközben rontja azok minőségét. Ennek orvoslására a kormány azt javasolja, hogy a Google biztosítson nagyobb átláthatóságot és ellenőrzést a hirdetőknek.

Mi a helyzet az Androiddal?

Van egy követelés, amit a kormány feltűnően nem fogalmazott meg: az Android kényszerű eladása. De azt mondják, hogy ezt a lehetőséget fenn kell tartani arra az esetre, ha a Google nem tartaná be a többi jogorvoslatot, vagy ha ezek a jogorvoslatok a vártnál kevésbé bizonyulnának hatékonynak.

Még ha a minisztérium mindent megkap is, amit akar, a Google valószínűleg nem fog kiesni a nagy technológiai vállalatok pozíciójából. „Amíg megvannak a koronaékszereik – mint a YouTube, az Android és a Google Keresés – amíg ezek egy entitás részei, mindig a legjobb cégek között lesznek.”

Exit mobile version