Honda és Nissan egyesülése: Válasz az elektromos autók kihívásaira
A japán autógyártók, a Honda és a Nissan bejelentették egyesülési terveiket, hogy megerősítsék pozíciójukat az elektromos járművek piacán.
A Honda és a Nissan hétfőn megerősítették, hogy szándéknyilatkozatot írtak alá egy olyan egyesülésről, amely a harmadik legnagyobb autógyártót hozná létre az értékesítés tekintetében, a Toyota és a Volkswagen mögött.
Mitsubishi is csatlakozhat az új óriásvállalathoz
A Nissan szövetséges tagja, a Mitsubishi Motors szintén tárgyalásokat folytat a Hondával és a Nissannal a csatlakozásról, a döntés várhatóan január végéig megszületik. A három vállalat piaci értéke alapján a véglegesített egyesülés több mint 50 milliárd dollárt érő vállalatot eredményezhet.
Toshihiro Mibe, a Honda elnöke szerint kezdetben a Honda fogja vezetni az egyesült vállalat irányítását. A cél az, hogy júniusig elkészüljön a hivatalos egyesülési megállapodás, és 2026 augusztusáig véglegesítsék az üzletet.
‘Az új mobilitási érték megteremtése azáltal, hogy egyesítjük azokat az erőforrásokat, beleértve a tudást, a tehetségeket és a technológiákat, amelyeket a Honda és a Nissan hosszú évek óta fejleszt, elengedhetetlen az autóipart érő kihívást jelentő környezeti változások leküzdéséhez’ – nyilatkozta Mibe.
Válasz a globális versenyre
A javasolt egyesülés célja egy közös holding létrehozása, hogy felvegyék a versenyt olyan márkákkal, mint a Tesla és a kínai BYD az elektromos járművek piacán. Az üzlet segítene megmenteni a küszködő Nissant is, amelynek nettó nyeresége 2024 közepén több mint 90 százalékkal csökkent az előző évhez képest, és novemberben bejelentette, hogy több ezer munkavállalót bocsát el.
Makoto Uchida, a Nissan vezérigazgatója szerint: ‘Ha megvalósul, hiszem, hogy a két vállalat erősségeinek egyesítésével páratlan értéket nyújthatunk világszerte azoknak az ügyfeleknek, akik értékelik a márkáinkat. Együtt egyedülálló módot teremthetünk számukra az autózás élvezetére, amit egyik vállalat sem érhetne el egyedül.’
Kritikus hangok
Carlos Ghosn, a Nissan korábbi vezetője pénteken azt nyilatkozta a Bloomberg-nek, hogy az egyesülés a Nissan ‘kétségbeesett lépése’, és ‘nem pragmatikus üzlet, mert őszintén szólva nehéz szinergiákat találni a két vállalat között’. A vállalat zűrzavarban van azóta, hogy Ghosnt 2018-ban a japán hatóságok letartóztatták pénzügyi visszaélések vádjával.
Az egyesülés sikere nagyban függ attól, hogy a vállalatok hogyan tudják összehangolni erősségeiket és leküzdeni a kihívásokat az elektromos autók piacán. A következő hónapok kritikusak lesznek az új autóipari óriás jövője szempontjából.