back to top

Hőszivattyúk javítják az elektromos autók téli hatótávját

Hőszivattyúk jelentősen javíthatják az elektromos autók téli teljesítményét

Az elektromos járművek (EV-k) téli hatótávja jelentősen javulhat hőszivattyúk alkalmazásával. Ez a technológia egyre elterjedtebb az EV-k körében, és segíthet az amerikai tulajdonosoknak az országot sújtó hideg időjárás során.

Számos EV gyártó eddig nagy energiaigényű ellenállásos fűtőket használt az utastér és az akkumulátor melegen tartására télen. A hőszivattyúk azonban, amelyek csökkenthetik az akkumulátor hatótáv-veszteségét hidegben, egyre gyakoribbá válnak az elektromos járművekben.

Jelentős hatótáv-növekedés hőszivattyúkkal

Az EV kutatással foglalkozó Recurrent weboldal jelentése szerint a hőszivattyúk körülbelül 8-10 százalékkal javíthatják a vezethető hatótávot fagypont alatti hőmérsékleten. Ezt úgy tesztelték, hogy összehasonlították a hőszivattyú nélküli 2020-as Model 3 és Model S járművek hatótávját a 2021-es, hőszivattyúval felszerelt verziókkal.

A Recurrent adatai azt mutatják, hogy a Tesla Model X és az Audi E-Tron csak 11-13 százalékot veszít hatótávjából 0°C-on az ideális, körülbelül 21°C-os hőmérséklethez képest. Ez teszi őket a legjobb hőszivattyús EV-k közé. Azonban a hőszivattyúk hatékonysága -9°C alatt csökken.

Hogyan működik a hőszivattyú?

A hőszivattyú hatékonyan továbbítja az autó által generált hőt az utastérbe és más alkatrészekhez. Hasonlóképpen, a benzines autók régóta használnak fűtőmagot, hogy a belső égésű motor által termelt felesleges hőenergiát az utastérbe juttassák.

Egyre több EV-ben elérhető a technológia

A hőszivattyúk már 2021 óta megtalálhatók népszerű EV-kben, mint például a Teslákban, és más vezető modellekbe is bekerülnek, mint például a Ford Mustang Mach-E 2025-ös modelléve. Már számos ma forgalomban lévő EV-ben is megtalálhatók, beleértve a Polestar 2, Honda Prologue, Chevy Equinox EV, Kia EV6, Rivian modelleket, sőt néhány Nissan Leaf modellben már 2013 óta.

A régebbi, kisebb akkumulátorral rendelkező és hőszivattyú nélküli EV-k esetében a hideg miatti hatótáv-csökkenés még szembetűnőbb. Például egy 2017-es Ford Focus Electric tulajdonosa fagyos hidegben csak körülbelül 130 km hatótávot ér el kikapcsolt ellenállásos fűtéssel, és csak körülbelül 80 km-t bekapcsolt fűtéssel.

Ez lehet a különbség aközött, hogy valaki képes-e egy teljes munkahelyi ingázást megtenni megállás nélkül, vagy szüksége van egy (remélhetőleg működő) DC gyorstöltő állomásra visszafelé.

Tippek a téli EV használathoz

Korábban már megosztottunk néhány tippet arról, hogyan kezeljük az EV-ket télen, amelyek segíthetnek a jeges útviszonyok között. Néhány tipp:

  • Az autó előkondicionálása indulás előtt, miközben még töltőn van
  • A hó gyakoribb letakarítása, mivel az nem olvad le a motorháztetőről, mint egy benzines autónál

Összefoglalva, a hőszivattyúk jelentős előrelépést jelentenek az elektromos járművek téli teljesítményének javításában. Ahogy egyre több gyártó építi be ezt a technológiát, az EV-k használhatósága hideg időben is folyamatosan javul, csökkentve az egyik fő aggályt az elektromos autózással kapcsolatban.

Exit mobile version