Kína vezet az önvezető taxik versenyében

Kína vezet az önvezető taxik versenyében

Kína előnye nő az önvezető taxik terén, az USA lemaradóban

Miközben az amerikai GM leállítja a Cruise támogatását, Kína vezető önvezető cégei agresszív bővítést jelentettek be. A szabályozási környezet és az olcsó elektromos járművek hozzáférése kulcsfontosságú előnyt jelent Kínának.

Ugyanazon a napon, amikor a General Motors bejelentette, hogy leállítja a bajba jutott robotaxi cége, a Cruise finanszírozását, Kína egyik vezető autonóm járműgyártója egészen más bejelentést tett.

A Pony.ai közölte, hogy 2025-re legalább 1000 járműre bővíti robotaxi flottáját a jelenlegi 250-ről, köszönhetően a GAC Aion-nal, Kína egyik legnagyobb autógyártójának részlegével kötött partnerségnek. A nagyobb flottával a cég tervei szerint bővíti szolgáltatási területeit Peking, Guangzhou, Sanghaj és Shenzhen elsőrangú városokban. A Pony jelenlegi flottája átlagosan napi 15 fuvart teljesít járművenként, ami heti több mint 26 000 utazást jelent.

Kína előnye az önvezető technológiában

Ez újabb példa arra, hogy az olcsó és bőséges elektromos járművekhez való hozzáférés, valamint a laza szabályozási környezet és más állami ösztönzők hogyan táplálják Kína agresszív megközelítését az autonóm járművek terén. A Baidu, egy másik jelentős kínai AV-üzemeltető nemrég részletezte saját erőfeszítéseit, hogy járművenként körülbelül 30 000 dollárra csökkentse a költségeket. A Baidunak közös vállalkozása is van a Geely autógyártóval vezető nélküli autók gyártására.

Az Egyesült Államokban az autógyártók és a vezető nélküli járműgyártók közötti együttműködések meghiúsultak. A GM Cruise-tól való visszalépése mellett a Ford leállította az Argo AI robotaxi projektjét, amelyet a Volkswagennel közösen finanszírozott. Mind a Ford, mind a GM azt állítja, hogy erőfeszítéseiket a személygépjárművek fejlett vezetéstámogató technológiájára irányítják át.

USA aggodalmak és protekcionista intézkedések

Az USA fokozott készültségben van Kína növekvő dominanciája miatt az autonóm járművek területén. Idén a Biden-adminisztráció új szabályokat javasolt a Kínából származó összekapcsolt járműszoftverek ‘értékesítésének vagy importjának’ blokkolására, azzal érvelve, hogy az országból származó hardverrel és szoftverrel rendelkező járművek ‘akut’ fenyegetést jelentenek az USA nemzetbiztonságára. Ezt követte az adminisztráció korábbi lépése, hogy új vámokat vezessen be a kínai importra, beleértve a 100 százalékos vámot az elektromos járművekre és új emeléseket az akkumulátorokra és kulcsfontosságú ásványi anyagokra. Donald Trump megválasztott elnök, aki Kína-ellenes szakértőkkel tölti fel kabinetjét, még keményebb vámokat ígért.

Ezek a protekcionista kereskedelmi politikák lassíthatják a vezető nélküli autók fejlesztését az USA-ban. A Waymo, a vezető robotaxi cég közölte, hogy kínai elektromos járművet használna következő generációs járműveként. A Zeekr által gyártott jármű alacsonyabb költségű opció lett volna a cég számára, amely az évek során milliárdos kiadásokat halmozott fel.

A robotaxik kudarcot vallhatnak az olcsón gyártott elektromos járművekhez való hozzáférés nélkül.

Kihívások és jövőbeli kilátások

Jelenleg egyetlen AV-üzemeltető sem nyereséges a világon. A flották még túl kicsik, a cégek többnyire óvatosak a túl gyors növekedéssel kapcsolatban, és a technológia még mindig drágább, mint a szerény bevételek.

A Pony.ai és mások remélik, hogy a kínai kormány hamarosan engedélyezi járműveik kiterjesztését a külvárosi területekre. Eközben Trump átmeneti csapata mérlegeli, hogy létrehozzon-e szövetségi keretrendszert az önvezető autókra, ami lehetővé tenné a hagyományos irányítás nélküli járművek, például kormánykerék és pedálok nélküli járművek szélesebb körű telepítését.

A városok azonban ellenezhetik a cégek törekvéseit több vezető nélküli jármű bevezetésére. San Francisco tisztviselői például számos panaszt emeltek, többek között a blokkolt buszok és sürgősségi járművek miatt, és a helyi lakosok tiltakoztak az új szabályok ellen, amelyek lehetővé teszik a robotaxik szabadabb közlekedését.

Ezek az aggályok valószínűleg továbbra is problémát jelentenek. Eközben Kína már megelőzte az USA-t a robotaxik telepítésében. A kérdés az, hogy mennyivel tudnak még előrébb jutni.

Összefoglalás

Kína jelentős előnyre tett szert az önvezető taxik fejlesztésében és bevezetésében az USA-val szemben. Az olcsó elektromos járművek, a kedvező szabályozási környezet és az állami támogatások kulcsfontosságú tényezők ebben a versenyben. Miközben az amerikai cégek visszalépnek, a kínai vállalatok agresszívan bővítik flottáikat. Az USA protekcionista intézkedései lassíthatják a fejlődést, de a kongresszusi patthelyzet és a városi ellenállás további akadályokat jelentenek. A verseny kimenetele jelentős hatással lehet a globális önvezető technológia jövőjére.

Exit mobile version