Az online divatipar műanyaghasználatának riasztó növekedése
Egy új felmérés szerint 2030-ra hat nagy európai gazdaságban közel 22 milliárd műanyag zacskót fognak felhasználni a divattermékeket forgalmazó webáruházak. Ez a trend sürgős cselekvést igényel a fenntarthatóság érdekében.
A probléma mértéke
2024-ben hat vezető európai piacon (Egyesült Királyság, Németország, Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Lengyelország) összesen 2,9 milliárd műanyag zacskót szállítottak ki a vásárlóknak kizárólag divattermékeket forgalmazó webáruházak. Ez napi 7,8 millió tasaknak felel meg, ami jelentős környezeti terhelést jelent.
Törekvések és kihívások
Bár számos európai ország vezetett be jogszabályokat a műanyag zacskók használatának mérséklésére, az online platformok térhódítása ellentétes hatást vált ki. Magyarországon például 2021-től tiltották be a 15 és 50 mikron közötti falvastagságú műanyag zacskókat, de az e-kereskedelemben továbbra is növekszik a használatuk.
Újrahasznosítás és hulladékkezelés
A kutatás szerint az e-kereskedelemben használt műanyag csomagolóanyagok mindössze 7%-át hasznosítják újra a vizsgált piacokon. A fennmaradó 93% hulladéklerakóba kerül vagy elégetik, ami 2023-ban 2,6 milliárd zacskót jelentett.
Fogyasztói attitűdök és elvárások
Az európai vásárlók többsége támogatja a fenntarthatóbb megoldásokat:
- 74% szeretné, ha kivonnák a műanyag zacskókat a forgalomból
- 68% előnyben részesíti a kartondobozba vagy papírba csomagolt rendeléseket
- 50% bűntudatot érez a megrendeléseikhez használt műanyag mennyisége miatt
Innovatív megoldások és jövőbeli kilátások
A DS Smith, mint a fenntartható csomagolási megoldások vezető szállítója, folyamatosan fejleszti papíralapú alternatíváit. Stefano Rossi, a cég csomagolási divíziójának vezérigazgatója hangsúlyozza: „A jogszabályoknak minden szereplőre vonatkozóan szigorúbbnak kell lenniük.”
Néhány úttörő vállalat, mint a Zalando, már áttért a fenntarthatóbb csomagolásra, újrahasznosított alapanyagokból és FSC-tanúsítvánnyal rendelkező papírtasakokat használva.
Összegzés
Az online divatkereskedelem műanyaghasználata kritikus szintet ért el. A fenntartható megoldások bevezetése nem csak környezetvédelmi szempontból fontos, de a fogyasztói elvárásoknak való megfelelés és a márkaérték megőrzése szempontjából is kulcsfontosságú. Az iparág szereplőinek, a jogalkotóknak és a fogyasztóknak együttesen kell lépnieket a probléma megoldása érdekében.