Palackvisszaváltás Magyarországon: Az első év tapasztalatai
2024-ben Magyarországon is elindult az új palackvisszaváltási rendszer (DRS), amely már az első évben jelentős eredményeket ért el. Nézzük meg közelebbről a számokat és a trendeket!
Impresszív eredmények és meglepő statisztikák
A MOHU adatai szerint decemberben már 75 százalék feletti volt a visszaváltási arány, ami közelít a kitűzött 90 százalékos célhoz. Pusztai Márk, a Minden Doboz Visszajár képviselője elmondta, hogy az ünnepi időszakban volt olyan nap, amikor a visszaváltások száma meghaladta a napi 10 milliót.
Érdekes tény, hogy ha a visszaváltott 360 millió dobozt egymás mögé helyeznénk, másfélszer körbeérnék a Földet az Egyenlítő mentén. Ez a mennyiség 50 000 tonna szén-dioxid kibocsátás megtakarítását jelenti.
Anyagok szerinti megoszlás és fogyasztói szokások
A visszaváltott csomagolások megoszlása:
- Műanyag palackok: 58%
- Fémdobozok: 37%
- Üvegek: 5%
Meglepő módon az üvegek aránya a legalacsonyabb, annak ellenére, hogy a kibocsátott csomagolások 8%-át teszik ki. A fémdobozok visszaváltási aránya egyelőre 41%, de folyamatosan növekszik.
Népszerű termékek és fogyasztói magatartás
A legnépszerűbb visszaváltott termékek:
- Hazai gyártású sör (0,5 l, fémdoboz)
- Hazai szénsavmentes ásványvíz (1,5 l, műanyag palack)
- Energiaital (0,2 l, fémpalack)
Átlagosan egy fogyasztó 18 darab palackot vált vissza egy tranzakcióban. A visszatérítés módja az esetek 83%-ában bolti utalvány, 17%-ban banki utalás, és mindössze 0,25% választja a jótékonysági felajánlást.
A rendszer jövője és kihívásai
Jelenleg országszerte 4300 helyen lehet visszaváltani az italcsomagolásokat, ebből 1500 kézi REpontként működik. A szakértők szerint 2024-ben várhatóan növekedni fog a kézi REpontok száma, mivel nagy igény mutatkozik rájuk.
A rendszerben több mint 20 ezer termék van regisztrálva, amelynek 70%-a üveg, 20%-a PET, és 10%-a fémdoboz. Ez a sokszínűség kihívást jelent, de egyben lehetőséget is a további fejlődésre.
Összegzés
A magyarországi palackvisszaváltási rendszer első éve sikeresnek mondható, de még van hová fejlődni. A fogyasztói tudatosság növekedésével és a rendszer finomhangolásával várhatóan tovább javulnak majd az eredmények, közelítve a kitűzött 90%-os újrahasznosítási arányhoz.