Az autóipar adatgyűjtési és javítási gyakorlatának kritikája
Amerikai szenátorok élesen bírálják az autóipart az ügyféladatok értékesítése és a javításhoz való jog ellenzése miatt, rámutatva a gyakorlat ellentmondásosságára.
A szenátorok álláspontja
Egy kétpárti szenátori csoport, köztük Elizabeth Warren, Jeff Merkley és Josh Hawley, levélben fordult a vezető autógyártók vezérigazgatóihoz. Felszólították őket, hogy jobban védjék az ügyfelek magánéletét, és hagyjanak fel a javításhoz való jogot biztosító állami és nemzeti törvények ellenzésével.
‘A javításhoz való jog törvények támogatják a fogyasztói választást, és megakadályozzák, hogy az autógyártók pénzügyi előnyre tegyenek szert a korlátozó javítási törvényekből.’
Az autóipar gyakorlata
A szenátorok rámutatnak, hogy míg az autógyártók hevesen ellenzik a javításhoz való jog törvényeket, addig nagy mennyiségű érzékeny fogyasztói adatot osztanak meg biztosítótársaságokkal és más harmadik felekkel – gyakran a fogyasztók egyértelmű beleegyezése nélkül.
Az autóipar állítása szerint támogatja a javításhoz való jogot, de a gyakorlatban korlátozza a járművek javításához szükséges digitális információkhoz való hozzáférést. Ez a független szervizek kárára és a drágább márkakereskedések javára válik.
Adatvédelmi aggályok
A szenátorok szerint az autógyártók kiberbiztonsági aggályai spekulatívak, és nincs empirikus bizonyíték arra, hogy a független szervizek nagyobb valószínűséggel kompromittálnák az ügyféladatokat, mint a hivatalos márkaszervizek.
Ehelyett valószínűbb, hogy az autógyártók profitszerzési célból korlátozzák a járműadatokhoz való hozzáférést, miközben maguk nagy mennyiségű adatot gyűjtenek és értékesítenek.
Felhívás a változásra
A szenátorok felszólítják az autógyártókat, hogy hagyjanak fel a javításhoz való jog törvények ellenzésével, és válaszoljanak az adatgyűjtési gyakorlatukkal kapcsolatos kérdésekre.
Elizabeth Warren kijelentette: ‘Arra ösztönözzük ezeket az autógyártókat, hogy hagyják abba az amerikaiak átverését. Az amerikaiak megérdemlik a jogot, hogy ott javíttassák az autójukat, ahol akarják, és a független szervizek megérdemlik az esélyt, hogy versenyezzenek ezekkel az óriásokkal.’
Ez a fejlemény rávilágít az autóipar adatgyűjtési és javítási gyakorlatainak növekvő ellentmondásosságára, és előrevetíti a fogyasztói jogok és az adatvédelem területén várható további vitákat.