Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás előnyei és kihívásai
2025 januárjától bevezetésre kerül az elektronikus ingatlan-nyilvántartás Magyarországon, ami jelentősen egyszerűsíti és gyorsítja az ügyintézést. Nézzük, milyen változásokra számíthatunk!
Gyorsabb és pontosabb ügyintézés
Az új rendszer egyik legfontosabb előnye az azonnali adatellenőrzés. Dr. Tarczay Áron ügyvéd elmagyarázza: „A kérelmek benyújtásakor a rendszer automatikusan ellenőrzi a bevitt adatokat. Csak a hiánytalan és helyes kérelmeket fogadja el, így csökkentve a hibalehetőségeket és gyorsítva az ügyintézést.”
További újdonság, hogy a kérelmeket országosan bármely földhivatal feldolgozhatja, függetlenül az ingatlan fekvésétől. Ez lehetővé teszi a munkaterhelés egyenletesebb elosztását és a gyorsabb ügyintézést.
Automatizált döntéshozatal és rangsorolás
Az egyszerűbb ügyekben automatikus döntéshozatali eljárást alkalmazhatnak, ami akár a benyújtás napján lehetővé teheti a tulajdonjog-bejegyzést. Ez jelentősen lerövidíti a korábbi várakozási időket.
Az elektronikus rendszer másodpercre pontosan rögzíti a kérelmek beérkezését, így megszűnik az azonos napon érkező kérelmek rangsorolásának problémája.
Felkészülés az új rendszerre
Az ügyfeleknek elektronikus aláírásra lesz szükségük, ami lehet:
- Minősített tanúsítvány
- AVDH (Azonosításra Visszavezetett Dokumentum-hitelesítés)
- E-személyivel történő aláírás
Ezek hiányában az ügyvéd részére a meghatalmazást kormányablakban kell hitelesíteni.
Ügyvédek felkészülése
Dr. Tarczay Áron kiemeli: „Az elektronikus ingatlan-nyilvántartási eljárásban részt vevő ügyvédeknek többletfeltételeket kell teljesíteniük:”
- Elméleti és gyakorlati vizsga letétele
- Megemelt felelősségbiztosítás
- Szükséges technikai feltételek biztosítása
Adatvédelem és biztonság
A tulajdoni lapokból a jövőben csak a tulajdonos neve és lakcíme lesz nyilvánosan elérhető. A további személyes adatokhoz csak törvényes célból, az erre jogosultak férhetnek hozzá, növelve ezzel az adatvédelem szintjét.
Összefoglalás
Az elektronikus ingatlan-nyilvántartás bevezetése jelentős lépés a digitalizáció felé. Bár némi felkészülést igényel mind az ügyfelek, mind a szakemberek részéről, hosszú távon egyszerűbb, gyorsabb és biztonságosabb ügyintézést ígér az ingatlanügyekben.