back to top
0.4 C
Budapest
hétfő, december 23, 2024
spot_img
Továbbiak

    Új szabályozási keret önvezető autókra

    Az NHTSA új szabályozási keretrendszert javasol az önvezető járművekre

    Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) új szabályozási keretrendszert javasol az önvezető járművek értékelésére és felügyeletére, amely megnyithatja az utat a teljesen vezető nélküli autók előtt.

    A javaslat főbb pontjai

    Az NHTSA bejelentette az AV STEP (ADS-Equipped Vehicle Safety, Transparency and Evaluation Program) programot, amely lehetővé tenné több hagyományos irányítóeszköz nélküli jármű értékesítését és kereskedelmi forgalomba hozatalát. A program célja egy egyszerűsített engedélyezési folyamat kialakítása a teljesen önvezető járművek számára.

    Cserébe a hatóság több adatot kér az önvezető autókat üzemeltető cégektől, azzal érvelve, hogy a nagyobb átláthatóság szükséges a technológia iránti közbizalom erősítéséhez.

    Az AV STEP értékes nemzeti keretrendszert biztosítana az automatizált vezetési rendszer technológia fejlesztésének kulcsfontosságú időszakában.

    A szabályozás jelentősége

    A Biden-adminisztráció ezzel a lépéssel jelentős év végi ajándékot ad az önvezető technológián évtizedek óta dolgozó vállalatoknak. Eddig ugyanis nem volt egységes nemzeti szabályozási keretrendszer, ami iránymutatást adott volna számukra.

    A szövetségi kormányzat nagyrészt háttérbe vonult az önvezető járművek szabályozásában, az államokra hagyva a biztonságos bevezetésre vonatkozó szabályok kidolgozását. A Kongresszusban már hét éve elakadt az a törvényjavaslat, amely jelentősen növelné az utakon közlekedő önvezető járművek számát.

    Kihívások és kritikák

    A biztonsági szabályozók szigorúan korlátozzák a hagyományos biztonsági előírásoktól való eltéréseket. Jelenleg 2500 kivétel engedélyezhető cégenként, és eddig csak egy cég, a Nuro kapott ilyen engedélyt kis sebességű szállítórobotjaira.

    A biztonsági érdekvédők szerint a javaslat időszerűtlen és szükségtelen. Rámutatnak, hogy az autóipar nemrég lobbizott az NHTSA-nál, hogy töröljék el az új járművekben 2029-ig kötelezővé váló automatikus vészfékezés szabályát.

    Összefoglalás

    Az NHTSA új javaslata fontos lépés az önvezető járművek szabályozásában, de számos kérdést és aggályt vet fel. A program jövője bizonytalan, különösen egy esetleges kormányváltás fényében. A vitában kulcsfontosságú lesz az egyensúly megtalálása az innováció ösztönzése és a közlekedésbiztonság garantálása között.

    Ezek is érdekelhetnek

    Ezt se hagyd ki!