Az NHTSA új szabályozási keretrendszert javasol az önvezető járművekre
Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) új szabályozási keretrendszert javasol az önvezető járművek értékelésére és felügyeletére, amely megnyithatja az utat a teljesen vezető nélküli autók előtt.
A javaslat főbb pontjai
Az NHTSA bejelentette az AV STEP (ADS-Equipped Vehicle Safety, Transparency and Evaluation Program) programot, amely lehetővé tenné több hagyományos irányítóeszköz nélküli jármű értékesítését és kereskedelmi forgalomba hozatalát. A program célja egy egyszerűsített engedélyezési folyamat kialakítása a teljesen önvezető járművek számára.
Cserébe a hatóság több adatot kér az önvezető autókat üzemeltető cégektől, azzal érvelve, hogy a nagyobb átláthatóság szükséges a technológia iránti közbizalom erősítéséhez.
Az AV STEP értékes nemzeti keretrendszert biztosítana az automatizált vezetési rendszer technológia fejlesztésének kulcsfontosságú időszakában.
A szabályozás jelentősége
A Biden-adminisztráció ezzel a lépéssel jelentős év végi ajándékot ad az önvezető technológián évtizedek óta dolgozó vállalatoknak. Eddig ugyanis nem volt egységes nemzeti szabályozási keretrendszer, ami iránymutatást adott volna számukra.
A szövetségi kormányzat nagyrészt háttérbe vonult az önvezető járművek szabályozásában, az államokra hagyva a biztonságos bevezetésre vonatkozó szabályok kidolgozását. A Kongresszusban már hét éve elakadt az a törvényjavaslat, amely jelentősen növelné az utakon közlekedő önvezető járművek számát.
Kihívások és kritikák
A biztonsági szabályozók szigorúan korlátozzák a hagyományos biztonsági előírásoktól való eltéréseket. Jelenleg 2500 kivétel engedélyezhető cégenként, és eddig csak egy cég, a Nuro kapott ilyen engedélyt kis sebességű szállítórobotjaira.
A biztonsági érdekvédők szerint a javaslat időszerűtlen és szükségtelen. Rámutatnak, hogy az autóipar nemrég lobbizott az NHTSA-nál, hogy töröljék el az új járművekben 2029-ig kötelezővé váló automatikus vészfékezés szabályát.
Összefoglalás
Az NHTSA új javaslata fontos lépés az önvezető járművek szabályozásában, de számos kérdést és aggályt vet fel. A program jövője bizonytalan, különösen egy esetleges kormányváltás fényében. A vitában kulcsfontosságú lesz az egyensúly megtalálása az innováció ösztönzése és a közlekedésbiztonság garantálása között.