Univerzális töltési protokoll az elektromos autók kényelmes használatáért
Egy új keretrendszer teszi lehetővé, hogy az elektromos autók tulajdonosai bármely nyilvános töltőállomáson egyszerűen és automatikusan tölthessék járművüket.
Az elektromos autók (EV-k) töltésének jelenlegi fragmentált és frusztráló jellege széles körben – és joggal – az EV-k elterjedésének egyik legjelentősebb akadályaként van számon tartva. Miért vásárolnánk elektromos autót, ha minden egyes töltéskor új alkalmazást kell letölteni, beírni a fizetési adatokat, engedélyezni a fiókot, és imádkozni, hogy sikeres legyen a töltés?
Mi lenne, ha ehelyett egyszerűen csak bedughatnánk az autót, és minden automatikusan működne? Ez a célja a SAE International nonprofit szervezet, az autógyártók és EV töltőüzemeltetők konzorciuma, valamint a Biden-adminisztráció közötti együttműködésnek, amely most jelentette be az új, „univerzális Plug and Charge” keretrendszert, amit hivatalosan jövő év elején vezetnek be.
„Egyszerűen csak odamész bárhová, bedugod, a felhőben minden elszámolódik, terheli a kártyádat, és már mehetsz is tovább” – mondta Gabe Klein, az Energia- és Közlekedési Közös Hivatal ügyvezető igazgatója.
Biztonságos és egyszerűsített megoldás
A keretrendszer célja egy valóban zökkenőmentes és problémamentes töltési élmény biztosítása, ahol minden elektromos jármű bármely nyilvános töltőhöz csatlakoztatható anélkül, hogy a jármű tulajdonosának további lépéseket kellene tennie.
Ez volt a hivatalos nemzetközi szabvány (ISO 15118) szándéka is, amelyet Plug & Charge-nak is neveznek, és amely lehetővé teszi az automatikus töltést és fizetést, amint az autót bedugják. A Plug & Charge funkcióval rendelkező járművekben a töltő biztonságosan kommunikál a járművel, és a tulajdonos számlázása alkalmazások regisztrálása vagy további számlázási információk megadása nélkül történik.
A technológia jelenleg több tucat modellben elérhető, de még nem terjedt el univerzálisan. A Tesla segített megalkotni a Plug & Charge élményt azzal, hogy Supercharger-eit kezdettől fogva interoperábilissá tette személygépjárműveivel. De a Tesla egyedi példa, mivel egyszerre járműgyártó és EV töltőüzemeltető.
Univerzális protokoll a biztonságos és egyszerűsített töltésért
Az SAE International és partnerei által kifejlesztett új keretrendszer célja, hogy kiegészítse és továbbfejlessze az ISO szabványt egy olyan univerzális protokollal, amely egyszerre biztonságos és egyszerűsített. Ez azért működik, mert az SAE által vezetett erőfeszítés több egyedi jellemzővel rendelkezik, beleértve egy Certified Trust List-et, amely lehetővé teszi a biztonságos, automatizált hitelesítést már a kezdetektől, amikor a járművet bedugják.
A trust list lehetővé teszi a roamingot, ami azt jelenti, hogy a technológia több PKI-t (Public Key Infrastructure) használhat, amely a digitális kommunikáció és tranzakciók biztonságát szolgáló eszközök és eljárások gyűjteményét írja le. Ezek a PKI-k interoperábilisan használhatók, ami azt jelenti, hogy verseny lehet a piacon.
„A trust list olyan, mint egy nagy irattartó” – mondta Sarah Hipel, az Energia- és Közlekedési Közös Hivatal megbízott technológiai igazgatója.
Iparági összefogás a jövő töltési megoldásáért
A keretrendszer az SAE International Industry Technologies Consortia, a csoport Electric Vehicle Public Key Infrastructure Consortium-ja és az Energia- és Közlekedési Közös Hivatal közötti megállapodás eredménye. Az SAE konzorcium tagjai között olyan nagy töltésszolgáltatók szerepelnek, mint a BP Pulse, a ChargePoint és az Electrify America, valamint olyan autógyártók, mint a Ford, a General Motors, a Tesla, a Rivian, a Toyota és a BMW. Várhatóan idővel még többen csatlakoznak.
A projekt végső soron iparági vezetésű, amelyet eredetileg az autógyártók kértek, és ők is finanszírozzák. Eddig a projekt körülbelül 1,5 millió dollárba került, és a jövőbeli finanszírozást a résztvevő vállalatok biztosítják.
Előnyök az EV tulajdonosok számára és azon túl
Az EV tulajdonosok számára a zökkenőmentes töltésen túl is lesznek előnyök, például a biztonságos vehicle-to-grid (V2G) kommunikáció és a kétirányú töltés, amely lehetővé teszi, hogy az EV-k energiát küldjenek vissza a hálózatba az energiaterhelés kiegyensúlyozása érdekében. Ez elősegíti egy ellenállóbb hálózat kialakítását, és elejét veheti annak a kritikának, hogy a jelenlegi energiarendszer nem bírja el a teljesen elektromos járműflottát.
Mivel iparági vezetésű projektről van szó, a résztvevők úgy vélik, hogy túléli a következő Trump-adminisztrációt is, annak ellenére, hogy a megválasztott elnök, Donald Trump kijelentette, hogy vissza kívánja vonni elődje EV finanszírozási projektjeit.
„A hajó már elindult, ha úgy tetszik” – mondta Klein. „És a piaci dinamika átvette az irányítást, ami nagyszerű.”
Ez az új univerzális töltési protokoll jelentős lépés az elektromos autózás szélesebb körű elterjedése felé, megkönnyítve és kényelmesebbé téve az EV-k használatát a mindennapi életben.