Marina Abramović rémisztő performance-a: vér, kockázat és tanulságok
A legendás szerb performance művész, Marina Abramović újra reflektált legbotrányosabb alkotására, ahol a közönség szabadon garázdálkodhatott rajta. A Louis Theroux Podcastben elmesélte, hogyan ivott valaki a véréből, miközben ő tehetetlenül állt.
A ‘Rhythm 0’ döbbenetes részletei
1974-ben, mindössze 23 évesen Marina Abramović életét kockáztatta a ‘Rhythm 0’ (Ritmus 0) című performanszával. Hat órán át állt mozdulatlanul egy galériában, miközben a közönség 72 tárgyhoz férhetett hozzá – virágoktól és parfümöktől kezdve egészen borotvákon és késeken át. A látogatók szabadon tehettek vele bármit, amit akartak.
A dolog gyorsan elszabadult: a végén Abramović meztelenre vetkőztették, bőrét felvagdosták, és igen, valaki meg is itta a vérét. "Valaki felvágta a nyakam, megitta a vért, és minden mást" – emlékezett vissza a most 78 éves művész a podcastben. A performance végén, véresen és meztelenül sétált a közönség felé, mire azok mind elmenekültek. Otthon a tükörben észrevette, hogy megőszült egy tincse a sokktól.

Mit gondolt a közönség őrületéről?
Abramović elmesélte Louis Theroux-nak, hogy a performance alatt minden perce dühös volt, de nem érdekelte a közönség reakciója. "Csak annyit tudtam, hogy lejárt a hat óra, és elindultam feléjük. Meztelen voltam, tele vérrel, szörnyű állapotban" – mondta. Hozzátette, hogy teljes felelősséget vállalt: pisztoly is volt a tárgyak között, láncok, fejszék, pokoli dolgok. A közönség megőrült, és ő tudta, hogy megölhetik.
"Adtam az életemet az ötletért, hogy ti bármit tehessetek velem" – fogalmazott. Később rájött, hogy a közönség békésen is képes ölni, ha korlátozzák őket. Ez vezetett újabb darabjaihoz, mint ahol a nézők csak nézhettek rá, érintés, beszéd nélkül. Ez a csendes tekintet mindent megváltoztatott a művészetében.
Karrierje: vér, verejték és könnyek
Abramović karrierje szó szerint vérrel, verejtékkel és könnyekkel van átszőve. A ‘Rhythm 0’ óta számtalan merész akciót hajtott végre világszerte, legutóbb Manchesterben. Pedig bevallotta Theroux-nak: pénzügyileg szinte semmit sem keresett vele, mert soha nem akart árucikké tenni a művészetet.
A podcastben hangsúlyozta, hogy 30 évébe telt megérteni a közönség erejét. Ma is aktív, és továbbra is feszegeti a határokat – de most már bölcsebben. A szerb származású művész története emlékeztet arra, hogyan tükrözi a művészet a társadalom sötét oldalát, akár itthon, akár külföldön.

Összefoglalva: Marina Abramović Rhythm 0 performance-ja nem csupán egy sokkhatású művészeti darab volt, hanem mély tanulság a emberi természet kockázatairól. A vérivás epizódja örökre beleégett a performance art (teljesítmény-művészet) történetébe, és ma is inspirál – vagy ijeszt el – mindenkit, aki közelről megnézi.


