Vezetői figyelem javítása részleges önvezetésnél

Vezetői figyelem javítása részleges önvezetésnél

Részleges önvezetés és vezetői figyelem: új megoldások a biztonság javítására

Egy új tanulmány szerint a részleges önvezető rendszerek biztonságosabbak lehetnek, ha a sofőrök korrigálhatják a kormányzást anélkül, hogy kikapcsolnák az automatikát.

Az egyre több részlegesen önvezető autó megjelenésével a biztonsági szakértők aggódnak a vezetői figyelem csökkenése és a balesetek kockázata miatt. Az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) új kutatása szerint azonban van megoldás: ha a sofőrök korrigálhatják a kormányzást.

A kutatás eredményei

Az IIHS elnöke, David Harkey szerint „ezek az eredmények azt mutatják, hogy a rendszer kialakításának apró különbségei biztonságosabb szokások felé terelhetik a vezetőket”. A kutatók 1260 részleges önvezetéssel felszerelt Ford, General Motors, Nissan/Infiniti és Tesla tulajdonost kérdeztek meg.

Az eredmények azt mutatták, hogy azoknál a járműveknél, amelyek lehetővé teszik a megosztott irányítást, a vezetők „40-48 százalékkal kisebb valószínűséggel mondták azt, hogy levennék a kezüket a kormányról olyan helyzetekben, amelyek a legtöbb vezetőt idegesítenék” – állítja az IIHS.

A részleges önvezetés kihívásai

A legtöbb ember nehezen tudja megkülönböztetni a fejlett vezetéstámogató rendszereket (ADAS) a teljesen önvezető rendszerektől. Ez nem meglepő, hiszen ha az autó irányítja a gyorsítást, fékezést és sávtartást, valamint automatikus sávváltást és holttér-figyelést végez, miközben a vezető keze az ölében pihen, könnyen összetéveszthető az önvezetéssel.

Meggyőző bizonyítékok vannak arra, hogy a legtöbb vezetéstámogató rendszer – függetlenül a gyártótól – kevésbé biztonságos, mint a normál emberi vezetés.

A vezetők hajlamosak túlzottan ráhagyatkozni ezekre a rendszerekre, hogy vezessék helyettük az autót – még rövid használat után is. És amikor át kell venniük az irányítást, a reakcióidejük lassabb, mint ami biztonságosnak tekinthető.

Megoldási javaslatok

Az IIHS kutatása szerint azok a rendszerek, amelyek lehetővé teszik a megosztott irányítást – vagyis a vezető korrigálhatja a kormányzást anélkül, hogy kikapcsolná az automatikát – biztonságosabbnak tűnnek. Ilyen például a Ford BlueCruise és a Nissan/Infiniti ProPilot Assist rendszere.

Alexandra Mueller, a tanulmány szerzője szerint „ezek az eredmények arra utalnak, hogy az együttműködő kormányzás implicit módon befolyásolhatja, hogy a vezetők mennyire hajlandóak cselekedni, amikor a helyzet úgy kívánja, függetlenül attól, hogy szerintük hogyan van kialakítva a rendszerük”.

A biztonsági szakértők remélik, hogy a szövetségi kormányzat figyelmet fordít erre a technológia veszélyes mellékhatásaira. Vannak jelei annak, hogy a szabályozók egyre inkább érdeklődnek a téma iránt, például a National Highway Traffic Safety Administration kötelezővé tette az önvezető és a 2. szintű vezetéstámogató rendszerekkel kapcsolatos balesetek jelentését.

Összefoglalás

A részleges önvezető rendszerek biztonságosabbá tételéhez kulcsfontosságú a vezetői figyelem fenntartása. Az IIHS új kutatása szerint a megosztott irányítás lehetősége – amikor a sofőr korrigálhatja a kormányzást az automatika kikapcsolása nélkül – ígéretes megoldás lehet erre a problémára. A jövőben várhatóan további fejlesztések és szabályozások segíthetik a technológia biztonságos alkalmazását.

Exit mobile version