Waymo önvezető járművek Tokióban: Adatgyűjtés és tanulás a japán közlekedésről
A Waymo, az Alphabet önvezető autós vállalata, első alkalommal tesztel járműveket külföldi piacon, méghozzá Tokió utcáin. A projekt célja a japán vezetési szokások és a sűrű városi környezet tanulmányozása.
Adatgyűjtő ‘road trip’ Tokióban
A Waymo önvezető járművei hamarosan megjelennek Tokió utcáin. Ez az első alkalom, hogy a vállalat külföldi piacon tesztel nyilvános utakon. A projekt elsődleges célja az adatgyűjtés és a japán vezetési kultúra megismerése, beleértve a baloldali közlekedést és a sűrű városi környezetben való navigálást.
A járműveket manuálisan fogják vezetni a térképezési adatok gyűjtése céljából, és a helyi Nihon Kotsu taxiflotta-üzemeltető fogja kezelni őket. Körülbelül 25 járművet küldenek Japánba, az első várhatóan 2025 elején érkezik meg.
Nem terveznek azonnali robotaxi szolgáltatást
Bár sokan úgy vélik, hogy ez a teszt egy jövőbeli tokiói robotaxi szolgáltatás előkészítése, a Waymo egyelőre nem jelentett be ilyen terveket. Sandy Karp, a Waymo szóvivője kijelentette:
‘Bár örülünk annak, hogy a Waymo Driver életmentő előnyeit globálisan elterjeszthetjük, jelenleg nincs tervünk arra, hogy utasokat szállítsunk Tokióban. Ehelyett azért visszük oda a technológiánkat, hogy megértsük, hogyan illeszkedik a Waymo a meglévő közlekedési rendszerbe, és hogyan tudunk a legjobban együttműködni a helyi hatóságokkal és közösségekkel.’
Stratégiai partnerség a GO-val
A GO, egy népszerű japán taxi alkalmazás bevonása a stratégiai partnerségbe jelzi, hogy a Waymo esetleg egy helyi mobilitásszolgáltatón keresztül kívánja majd üzemeltetni önvezető járműveit. Ez hasonló a vállalat amerikai stratégiájához, ahol az Uber alkalmazásán keresztül teszi elérhetővé járműveit Austinban és Atlantában.
Waymo növekedése és terjeszkedése
A Waymo robotaxi üzletága lassan, de biztosan növekszik az Egyesült Államokban. Jelenleg körülbelül 700 járművet üzemeltetnek több városban, köztük San Franciscóban, Los Angelesben, Austinban és Phoenixben. A vállalat tervezi a szolgáltatás elindítását Atlantában és Miamiban is.
Sundar Pichai, az Alphabet vezérigazgatója nemrég bejelentette, hogy a Waymo hetente 175 000 fizetős utat bonyolít le, ami körülbelül egymillió megtett mérföldet jelent.
Tokiói tesztek részletei
Tokióban a Waymo járműveit a Nihon Kotsu által alkalmazott, képzett autonóm specialisták fogják üzemeltetni. Később, amikor a vállalat úgy érzi, készen áll, áttérnek a kéz nélküli autonóm vezetésre, biztonsági sofőrrel a volán mögött. A járművek működését Tokió bizonyos kerületeire korlátozzák, beleértve Minatót, Shinjukut, Shibuyát, Chiyodát, Chūōt, Shinagawát és Kōtōt.
Az önvezető technológia jövője
A Waymo külföldi terjeszkedése a technológiájába vetett bizalmat tükrözi, különösen egy olyan időszakban, amikor más vállalatok visszafogják költséges robotaxi projektjeiket. Például a General Motors nemrég bejelentette, hogy nem finanszírozza tovább a Cruise-t, és inkább a vezetéstámogató technológiákra és a személyi tulajdonú autonóm járművekre összpontosít.
Bár több vállalat is tesztelte már önvezető járműveit Japánban, az ország némileg lemaradt Kínához és az Egyesült Államokhoz képest ezen a területen. Ennek egyik oka lehet, hogy a japán autóipar inkább más országokban folytatja tesztjeit. Például a Toyota és a Nissan is Kínában tervezi robotaxi szolgáltatások indítását helyi partnerekkel együttműködve.
Összefoglalva, a Waymo tokiói tesztje jelentős lépés a vállalat nemzetközi terjeszkedésében. Bár egyelőre csak adatgyűjtésről és tanulásról van szó, ez az első lépés lehet egy jövőbeli japán robotaxi szolgáltatás felé. A projekt sikere nagyban függhet attól, hogyan tudja a Waymo alkalmazkodni a helyi közlekedési kultúrához és szabályozásokhoz.