back to top
11 C
Budapest
csütörtök, március 6, 2025
spot_img
Továbbiak

    Yoko Ono sokkoló performansza: Közönség vágta ruháját

    Yoko Ono és Marina Abramović sokkoló művészeti kísérletei

    Yoko Ono, John Lennon özvegye, 1964-ben egy megdöbbentő performansszal sokkolta a művészvilágot. A ‘Cut Piece’ előadás során a közönség ollóval vághatta le ruháit, feszegetve a művészet és az emberi interakciók határait.

    A művészet mindenkinek mást jelent, de olyan ellentmondásos élő előadást tartani, mint amit Yoko Ono tett 1964-ben, nem mindennapi teljesítmény. A 92 éves japán zenész és aktivista a kiotói Yamaichi Koncertteremben mutatta be hírhedt ‘Cut Piece’ performanszát.

    Yoko Ono sokkoló performansza: Közönség vágta ruháját-1
    Yoko Ono 'Cut Piece' előadása 1964-ben számos értelmezést kapott (Forrás: YouTube)

    A ‘Cut Piece’ performansz lényege

    Ono mozdulatlanul ült a színpadon, és arra kérte a közönség tagjait, hogy jöjjenek fel, és ollóval vágjanak le darabokat a ruhájából. Néhányan a ruha ujjából vágtak le egy darabot, mások a melltartó környékén ejtettek bevágásokat. Az akkor 31 éves művész minden vágás után úgy helyezkedett, hogy ne mutasson meg túl sokat magából.

    A ‘Cut Piece’ célja feltehetően az volt, hogy feltárja az alázat, a szégyen és a perverzió ellentmondásos érzéseit. Míg egyesek szerint az előadás tárgyiasította és kiszolgáltatottá tette a nőket, mások a materializmus és a fogyasztói társadalom kritikájaként értelmezték.

    Yoko Ono sokkoló performansza: Közönség vágta ruháját-2
    Ono meghívta fiát, Sean Lennont, hogy vágjon le néhány ruhadarabot a színpadon (Fotó: FRANCOIS GUILLOT/AFP via Getty Images)

    A performansz értelmezése és hatása

    Összességében a ‘Cut Piece’-t az erőszak és az agresszió tükröződéseként tartják számon. A ruha egyszerű levágása metaforaként értelmezhető a mindennapi emberi interakciók potenciális ártalmára, arra késztetve a nézőket, hogy szembenézzenek önmagukkal és saját viselkedésükkel.

    Ono többször is előadta a ‘Cut Piece’-t, 2003-ban pedig Párizsban mutatta be, hogy a 9/11 utáni békére helyezze a hangsúlyt. Ebben az előadásban fia, Sean Lennon is részt vett, levágva néhány ruhadarabot édesanyjáról.

    Yoko Ono és John Lennon kapcsolata

    Ono először 1966-ban találkozott a Beatles-legendával egy londoni művészeti kiállításon, és 1969-ben házasodtak össze. Kapcsolatuk nagy nyilvánosságot kapott, és a pár együttműködött a zenében és az aktivizmusban is. 1975-ben született meg fiuk, Sean, és New Yorkban éltek. A kapcsolat azonban kihívásokkal is szembesült, beleértve egy 18 hónapos különválást az 1970-es évek elején. Miután újra összejöttek, Lennont 1980. december 8-án meggyilkolták.

    Lennon halála után Ono folytatta művészi és zenei pályafutását. Aktív maradt a jótékonykodásban és a békeaktivizmusban. Később egészségügyi problémákkal küzdött, de továbbra is kezelte Lennon örökségét és támogatta a művészeteket.

    Marina Abramović sokkoló kísérlete

    Egy évtizeddel később egy hasonló előadás rázta meg a művészvilágot Nápolyban. Marina Abramović szerb művész 1974-ben mutatta be a ‘Rhythm 0’ című performanszát, amelyben hat órán át szabad kezet adott a közönségnek, hogy azt tegyenek vele, amit csak akarnak.

    Yoko Ono sokkoló performansza: Közönség vágta ruháját-3
    Marina Abramović 'Rhythm 0' performansza során a közönség bármit megtehetett vele, következmények nélkül (Forrás: Marina Abramović Institute/YouTube)

    Abramović 72 tárgyat helyezett el egy asztalon, amelyeket a nézők tetszés szerint használhattak rajta. A tárgyak között voltak ártalmatlan dolgok, mint virágok, parfüm és almák, de veszélyesebb eszközök is, például borotvák és kések.

    ‘Kezdetben nem történt semmi különös’ – emlékezett vissza a Marina Abramović Institute YouTube-csatornáján. ‘A közönség nagyon kedves volt. Rózsát adtak, megcsókoltak.’ Ahogy azonban az előadás haladt előre, az emberek tettei egyre szélsőségesebbé váltak. A hat óra végére Marinát megfosztották ruháitól, és felvágták a bőrét. Valaki még egy töltött pisztolyt is a fejéhez tartott, majd a művész ujját a ravaszra helyezte.

    Később így nyilatkozott: ‘Az ebből a darabból levont tapasztalatom az volt, hogy a saját előadásaidban nagyon messzire mehetsz, de ha a döntéseket a közönségre bízod, akár meg is ölhetnek.’

    Összegzés: A művészet veszélyes határai

    Yoko Ono ‘Cut Piece’ és Marina Abramović ‘Rhythm 0’ performanszai rávilágítanak a művészet és a valóság közötti vékony határvonalra. Ezek az előadások nemcsak a művészek bátorságát és elszántságát mutatják, de tükröt tartanak a társadalom elé is, feltárva az emberi természet sötét oldalait. A művészet erejével provokálnak, gondolkodásra késztetnek, és arra ösztönöznek, hogy újraértékeljük az emberi kapcsolatokat és viselkedésformákat.

    Ezek is érdekelhetnek

    Ezt se hagyd ki!