Zelle és bankok perben a csalások és hiányos fogyasztóvédelem miatt
A Fogyasztóvédelmi Pénzügyi Iroda (CFPB) pert indított a Zelle és három tulajdonos bankja ellen, azzal vádolva őket, hogy nem védték meg megfelelően a fogyasztókat a csalásoktól.
A CFPB pert indított a Zelle és három tulajdonos bankja – a Wells Fargo, a Bank of America és a JPMorgan Chase – ellen, azt állítva, hogy nem védték meg a fogyasztókat a széles körű csalásoktól. A Zelle egy fizetési hálózat, amelyet a Venmo és a Cash App versenytársaként hoztak létre, de a CFPB szerint a bankok ‘elsiették’ a piacra dobását, lehetővé téve olyan csalásokat, amelyek több mint 870 millió dollár kárt okoztak a fogyasztóknak 2017-es indulása óta.
A Zelle tervezési hiányosságai
A per kifogásolja a Zelle tervezését és funkcióit, beleértve a ‘korlátozott’ személyazonosság-ellenőrzési folyamatot. Ez a rendszer egy ‘tokent’ rendel a felhasználó e-mail címéhez vagy mobilszámához, amelyet egyszeri jelszóval lehet hitelesíteni. A CFPB állítása szerint ez a beállítás megkönnyíti a csalók számára a fiókok átvételét, valamint saját személyazonosságuk elrejtését vagy más intézmények megszemélyesítését.
Gyakori csalási módszerek
Az egyik leggyakoribb Zelle-csalás során a rosszhiszemű szereplők pénzügyi intézménynek vagy szövetségi ügynökségnek adják ki magukat, majd rávesznek ügyfeleket, hogy pénzt küldjenek nekik. A CFPB nyomására a Zelle-t támogató bankok tavaly elkezdtek visszatérítéseket kiadni az ilyen típusú csalások áldozatainak.
A bankok felelőssége
A CFPB azzal vádolja a Zelle-t és a három bankot, hogy nem követték nyomon és nem állították meg gyorsan a bűnözőket a platformon. Állítólag nem osztották meg az ismert csalárd tranzakciókról szóló információkat a fizetési hálózat más intézményeivel. A vád szerint a Bank of America, a JPMorgan Chase és a Wells Fargo nem kezelte megfelelően a csalás kockázatát, annak ellenére, hogy ‘százezres nagyságrendű’ panaszt kaptak.
Zelle válasza
A Zelle visszautasította a pert egy pénteken közzétett nyilatkozatban. Jane Khodos, a Zelle szóvivője szerint ‘A CFPB támadásai jogilag és tényszerűen hibásak, és úgy tűnik, hogy a per időzítését a Zelle-hez nem kapcsolódó politikai tényezők vezérlik.’
A per következményei
A CFPB arra kéri a bíróságot, hogy állítsa le a Zelle anyavállalatát, az Early Warning Services-t és a bankokat a fogyasztóvédelmi törvények megsértésétől, és kártérítse a felhasználókat, egyéb büntetések mellett.
Ez a per a CFPB legújabb lépése a digitális pénztárca alkalmazások és fizetési hálózatok szigorúbb szabályozására irányuló törekvései sorában.